טיול מאורגן למרוקו: טיול בלתי נשכח לעיר הבירה – רבאט

רבאט (Rabat) היא עיר הבירה של ממלכת מרוקו והיא ממוקמת על חופיו של האוקיינוס האטלנטי ולגדתו המערבית של נהר בו רגרג אשר מפריד בין רבאט ובין העיר סלא. במקור כונתה העיר בשם 'ריבאט' שפירושו מקום בטוח ומוגן או "מצודה". בדומה למרבית הערים הוותיקות במדינת מרוקו, גם רבאט בנויה מ- 2 אזורים מרכזיים שהם העיר העתיקה (המוכרת בשם 'מדינה') והעיר החדשה (לרוב מכונה בשם 'מלאח'). ההתמצאות בעיר רבאט הינה נוחה באופן יחסי למרות היותה עיר מטרופולין גדולה ומודרנית ולרוב אתרי התיירות תוכלו להגיע בהליכה בקלות יחסית.

 

על התרבות המקומית בעיר רבאט

עיר הבירה של מרוקו, רבאט, נחשבת לאתר מורשת עולמי של ארגון אונסק"ו בזכות התמהיל הייחודי שלה של מסורתיות וחדשנות. בעיר רבאט קיים שילוב מיוחד בין אדריכלות מזרחית ומערבית, תרבות אותנטית ומודרנית, מוסדות השכלה מתקדמים ושלל מיזמי אמנות ברמה בין לאומית. בעת הביקור בעיר רבאט ישנם מספר מוקדי תיירות שמומלץ ביותר לבקר בהם, כדוגמת המוזיליאום על שם המלך מוחמד החמישי, השרידים של המסגד הגדול, קסבה האודיה, הרחבה בארמון המלוכה, ועוד.

איפה מומלץ לטייל בעיר רבאט?

כדאי לפתוח את הסיור באתרי האמנות המוסלמיים בעיר רבאט בטיול סביב חומותיה של העיר החדשה, להמשיך משם לביקור ברחבת ארמון המלך על גניה המרשימים והמטופחים, סיור במוזאון האריכאולוגי, כניסה למוזיליאום על שם המלך מוחמד ה 5 והמלך חסן ה 2 , ביקור במסגד טור חסן ולא לשכוח להגיע אל העיר העתיקה קסבת אאודיה. להלן סקירה של האטרקציות התיירותיות המרכזיות בעיר הבירה רבאט והדברים שכדאי לעשות בהן:

 

ביקור ברחבת ארמון המלך ברבאט

ארמון המלוכה בעיר הבירה של מרוקו – רבאט, נבנה בתקופת המאה ה 19 והוא מתחם עצום בגודלו שסביבו חומה בעלת שלושה שערים. זהו ארמון מלוכה אחד מבין רבים שהוקמו ברחבי ממלכת מרוקו על ידי שושלת המלוכה. בשטחי הארמון נמצאים מסגד וכן רחבה המשמשת את המלך לקיום טקסי קבלת פנים עבור אורחים מכובדים. הארמון עשוי להראות צנוע למדי במבט מבחוץ אך האזורים המרשימים בו הם דווקא מתחמיו הפנימיים שבהם גנים מטופחים. ארמון המלך ברבאט מקושט מבחוץ בתותחים שניתנו לשושלת המלוכה כמתנה מטעם מדינות שונות, והם נועדו לקישוט בלבד. הארמון מאובטח בידי שומרים הלבושים במדים ססגוניים ואין אפשרות להיכנס לתחומו, אולם ניתן להצטלם עם משמר המלך למזכרת.

 

סיור במוזיליאום ברבאט ע”ש המלך מוחמד ה- 5 (Mausoleum Mohammed V)

המוזיליאום המלכותי של רבאט הינו המקום בו נקבר המלך מוחמד ה 5 בשנת 1962, לצד בניו – הנסיך מולאי עבדאללא ובנו המלך חסן ה 2. אחוזת קבר זו נבנתה כדי לאפשר לתושבי מרוקו לחלוק למלכיהם כבוד לאחר קבורתם והיא מבנה מפואר ואסתטי מאין כמוהו המעוטר בקשתות מרהיבות. מוזיליאום זה נוצר על חורבותיו של מסגד עתיק ובתחומו של המוזיליאום של רבאט נמצא גם המסגד החדש. המוזלאום של רבאט מהווה מיצג ארכיטקטוני עוצר נשימה בסגנון מרוקאי אותנטי, ובהשראתו נבנה גם מסגד חסן ה 2 בקזבלנקה. למוזלאום ניתן להיכנס ללא עלות אך חשוב להקפיד על כניסה בלבוש צנוע.

 

ביקור בשרידי המסגד הגדול וטור חסן (Tour Hassan)

מגדל הצריח חסן נמצא במתחם המוזיליאום של מוחמד ה 5. מגדל טור חסאן הוא אחד מסימני ההיכר המפורסמים יותר בעיר רבאט, וממנו ניתן לראות את הגשר שעובר בין הנהר ובין העיר התאומה של רבאט שנקראת סלה (Sal’e). מגדל חסן תוכנן להפוך למגדל הכי גבוה במדינות ערב אך בנייתו נפסקה לאחר שהסולטן יעקב אל מנצור שיזם את בנייתו נפטר כ 4 שנים לאחר תחילת הבניה. מן המסגד הגדול שבסמוך אליו נותרו שרידים מועטים בלבד. כל אחד מהאגפים במתחם זה מעוצב בסגנון שונה, מה שיוצר את האשליה שהמתחם גדול יותר ממה שהוא בפועל.

 

סיור במוזיאון הארכיאולוגי בעיר החדשה

מדובר במוזיאון מרתק שמומלץ ביותר להגיע אליו והוא נמצא באזור העיר החדשה של רבאט, בסמיכות למסגד הגדול של Palace Dejemma Assouna. מוזיאון הארכיאולוגיה של רבאט אוצר מיצגים של עתיקות רומיות, פיניקיות וקרתגיות שנתגלו בחפירות ארכיאולוגיות במרוקו.

 

לתור את קסבה אודיה (Kasbat des Oudaias)

קסבה האודיה היפהפיה נבנתה במאה ה 12 על גבי מצוק שממנו ניתן לחזות בנופים מרהיבים של האוקיינוס ונהר בורגרג. בקסבה האודיאה תמצאו סמטאות צרות בצבעי כחול לבן ורחוב ראשי שכיף להתהלך בו ונוח להתמצא בו. בתוך קסבת אאודיאה תוכלו להתרשם מבית מרחץ שנבנה במאה הראשונה על ידי מולאי איסמעיל והוסב בימינו למוזיאון שמציג פריטי אמנות מרוקניים. המוזיאון לאמנויות מרוקניות פעיל מדי יום מלבד יום ג' ומומלץ להקדיש פרק זמן לביקור בשני אגפיו הנמצאים באזורים נפרדים בארמון. בתוך שטח הארמון נמצאים הגנים האנדלוסיים היפהפיים אשר טופחו בתקופה בה הצרפתים שלטו במרוקו ומומלץ בחום להתרשם מיופיים. את ביקורכם בקסבה תוכלו לקנח עם תה מתוק ועוגיות מקומיות בבית הקפה המרוקני הממוקם במתחם הקאסבה ומשקיף אל העיר סלה ונופי הנהר.

 

אז למה כדאי לבקר ברבאט בירת מרוקו?

רבאט היא עיר היסטורית בת למעלה מ 2500 שנה אשר חוותה תהפוכות רבות לאורך השנים. עם זאת, רבאט בירת מרוקו של היום היא יעד מלהיב ושוקק חיים שיש בו שילוב נפלא בין העתיק למודרני ונופים נהדרים. טיול בבירת מרוקו רבאט של היום הוא טיול שיפגיש אתכם עם מגוון של תרבויות ואוצרות אומנות, ואם תשכילו להגיע לביקור ברבאט בלוויית מדריכים שמכירים אותה היטב, תוכלו להכיר את הצדדים היותר מעניינים שלה.